ورزش

 به گزارش سایت رسمی فدراسیون،

هفته بیست و پنجم: یکشنبه18/1/92 -ساعت 16:15
گسترش فولاد تبریز-مس سرچشمه-بنیان دیزل-تبریز
محمد ملکی-حمید کنعانی-رامین گنجی-حامد اسم خانی-ناظر: حسین خوشخوان
ابومسلم خراسان-الوند همدان-ثامن الائمه-مشهد
غلامرضا مستقیم-محمدرضا مازندرانی-رضا علی لیوانی-وحید کاظمی-ناظر: حاتم بک پور
اتکا گلستان-شهرداری ارادک-شهدا-گرگان
علی احمدی-مهدی ناصحی-علی دودانگه-مهدی مرجانزاده-ناظر: عباس بهروش
داماش ایرانیان-ماشین سازی تبریز-صنایع دفاع-تهران
سیدرضا مهدوی-آشور ماهانی-محمد حسین محمدی-حسام عرب
شاهین بوشهر-نفت مسجد سلیمان-شهید بهشتی-بوشهر
تورج حق وردی-حسین طالقانی-محمد جواد مداح-روح اله شریفی-ناظر: سعادت باغبان
استقلال اهواز-نساجی مازندران-تختی-اهواز
محمدرضا فغانی-سعید آل وردی-محمد عطایی-ابراهیم ادراک-ناظر: رامین عرفانیان
گل گهر سیرجان-آهن بافق یزد-اختصاصی گل گهر-سیرجان
رحیم مهرپیشه-محمدرضا غنو-سجاد قنبری-محمدرضا خداپرست-ناظر: رضا دهقان
دوشنبه 19/1/92-هفته بیست و پنجم-ساعت 16:15
پاس همدان-راهیان کرمانشاه-قدس-همدان
سعید بخشی زاده-حمیده غمزه-آرمان جهانبخش-کمیل غلامی-ناظر:بهرام مهرپیما
مس رفسنجان-شهرداری یاسوج-تختی-رفسنجان
بابک وسیله بر-محمد علی رضایی تبار-بابک عباسقلی زاده-امید سعید فر-ناظر:محمود رفیعی
شهرداری تبریز-یادآوران شلمچه-اختصاصی شهرداری-تبریز
حاج عباسی-عسگر محمدی-مرتضی کاظمیان-محمدرضا مهرگان-ناظر: حسین استاد آقایی
نیروی زمینی تهران-شهرداری بندرعباس-شهدا نزاجا-تهران
اسماعیل آمری-جلیل شعرانی-علی برقندان-یاسر همرنگ-ناظر: کریم اصغرزاده
سایپا شمال-استقلال خوزستان-شهدا-ساری
حسین زرگر-یعقوب سخندان-داریوش صابر مطلق-حسن زیاری-ناظر: محمد علی فروغی
ملی حفاری اهواز-ایرانجوان بوشهر-اختصاصی نفت-اهواز
محمد کمانی-محمد راهی-مهرداد بهرامی-داود محرابی-ناظر: ابراهیم میرزابیگی
 
 

 

کارشناس داوري فوتبال گفت: گل استقلال در بازي روز گذشته سالم بود، اما اخراج طالبي تصميم درستي نبود.

علي خسروي با اشاره به صحبت‌هاي عسگري رئيس دپارتمان داوري فدراسيون فوتبال اظهار داشت: من فکر مي‌کنم آقاي عسگري به اداره دپارتمان و زيرمجموعه‌اش بپردازد و براي رسانه‌ها تعيين و تکليف نکند. رسانه‌ها خودشان مديريت جداگانه زير نظر ارشاد دارند و طي يک قوانين خاص کار مي‌کنند و کسي نمي‌تواند به آنها بگويد به چه کسي بها بدهند و به چه کسي ندهند. اگر مدتي بود که به دليل عملکرد ضعيف دپارتمان‌ها صحبتي نمي‌شد، به خاطر مسئوليتي بود که بزرگان بر کشور تعيين و تکليف کرده بودند که کمتر وارد چالش شويد و من به عنوان يک ايراني احساس وظيفه مي‌کردم که مدتي سکوت کنم.

به گزارش فارس ، وي افزود: حالا که در برنامه پربيننده نود، او به خودش اجازه مي‌دهد و از رسانه‌ها مي‌خواهد که بها بدهند به بعضي افراد و به بعضي ندهند و اکثرا هم متوجه شدند که منظور او من بودم، من مي‌خواهم که او به کارهاي روزمره‌اش بپردازد و به چينش داوران و ناظران و اعزام ناظران به مناطق خوش آب‌وهوا رسيدگي کنند و به اعزام ناظران‌شان در ايام عيد به شمال و جنوب که آنها هم ايام عيد را در مناطق شمال و جنوبي باشند و هم هزينه ايام عيدشان را از فدراسيون بگيرند چون اين‌ها هزينه اياب و ذهاب را از فدراسيون مي‌گيرند. آنها با خانواده‌هاي‌شان در اين سفرها حضور داشتند و من تعجب مي‌کنم که حراست و کميته انضباطي فدراسيون فوتبال که به اين مسائل توجه نکرده است.

وي ادامه داد: مورد دوم هم اين است که به نظر من خيلي بايد ممنون سعيد مظفري‌زاده باشند و دپارتمان داوري بايد به او مدال طلا بدهد چون در شش ماه اخير هر چه مسابقه سخت براي تيم‌هاي پرسپوليس، استقلال، تراکتورسازي و سپاهان بوده او سوت زده در حالي که تا سال گذشته حتي يک سوت هم در ورزشگاه آزادي به او داده نمي‌شد. ضمنا به اعتراض آقاي ترکي رسيدگي بکنند،‌ لازم نيست از او دفاع بي‌مورد بکنند. او بسيار سالم است و در 2، سه ماه گذشته چندين بازي ليگ قهرمانان را سوت زده و خيلي هم از تصميمش خوشم آمد که زير حرفش نزد و در بازي‌هاي داخلي سوت نزد.

خسروي خاطرنشان کرد:‌ ترکي ممکن است مچ پايش کمي مشکل داشته باشد اما جزو داوران خوب آسياست و آدم توانمند و سالمي است. لطفا آقاي عسگري در اين مورد به مردم دروغ نگويد.

داور بازنشسته فوتبال ايران با اشاره به ديدار روز گذشته تيم‌هاي استقلال و سپاهان که با نتيجه يک بر يک به پايان رسيد تصريح کرد: پيش‌بيني مي‌کردم اين اتفاق بيفتد چون بازي بسيار حساس بود و با آن ذهنيتي که سپاهاني در مورد مظفري‌زاده داشتند براي بازي پرسپوليس - سپاهان در سال 87، قضاوت سخت بود و من فکر مي‌کنم سعيد مظفري‌زاده سخت‌ترين بازي عمرش را قضاوت کرد اما خوب قضاوت نکرد. به خاطر اينکه اولا او نبايد اجازه مي‌داد بازيکنان در زمين زياد با او صحبت کنند، به هيچ عنوان نبايد داخل ميدان را کلاس آموزشي مي‌کرد. از همان اول بازي بايد جلوي اعتراض‌هاي کوچک را مي‌گرفت. بارها ديده شد فرهاد مجيدي و خلعتبري با هم صحبت مي‌کنند و بعضا پرخاشگري مي‌کنند. در آن خطايي که منجر شد فرشيد طالبي کارت زرد بگيرد، ابتدا خطاي مجيدي بود جلوي نيمکت استقلال، و هند بعدي هم هم هندي نبود چون طالبي در حال زمين خوردن بود و آن هند اتفاق افتاد. اين اخطار اشتباه بود. در اخطار دوم هم به هيچ عنوان خطايي اتفاق نيفتاد. ايمان موسوي خودش تنش را به فرشيد طالبي زد و به نوعي داور بازي را گول زد. پس هم اخطار اول و هم دوم اشتباه بود.

خسروي تاکيد کرد: همچنين در محوطه جريمه استقلال ايمان موسوي برخوردي با بازيکن داشت و به هيچ عنوان پنالتي اتفاق نيفتاد اما همان‌طور که کارت زرد به فرشيد طالبي اشتباه بود، دادن کارت زرد دوم به ايمان موسوي هم اشتباه بود. در کلاس‌هاي آموزشي، مدرسان توصيه مي‌کنند اين جور صحنه‌ها را داوران دستور به ادامه بازي بدهند.

اين داور ادامه داد: در مورد گلي هم که استقلال در وقت اضافه زد، مهاجم اين تيم دقيقا با مدافع سپاهان در يک خط قرار داشت. به هيچ عنوان در وضعيت آفسايد نبود و گل سالم بود چون گل توسط مدافع سپاهان زده شد. در صورتي گل آفسايد بود که در زمان ضربه، مهاجم استقلال در موقعيت آفسايد قرار مي‌داشت و با پريدن روي حريف دخالت در بازي حريف مي‌کرد. صراحتا اعلام مي‌کنم طبق قانون 11، گل تساوي استقلال سالم بود.

وي تاکيد کرد: در کل ضمن اينکه مجددا تاکيد مي‌کنم عسگري به وظايف قانوني خود در دپارتمان برسد و اجازه دهد کارشناسان داوري در رسانه‌ها ذهن مردم را روشن کنند به فريدون اصفهانيان رئيس خودشان کمک کنند که اساسنامه‌اي توسط کميته داوران تصويب شده را به استان‌ها ابلاغ کنند و الان عملکرد کميته داوران و دپارتمان بدون ارسال و تصويب اين اساسنامه کاملا غيرقانوني است. چيزي که خود اصفهانيان هم در مصاحبه‌هايش به آن اشاره کرده و از کفاشيان هم خواسته است.

خسروي تصريح کرد: من فکر مي‌کنم اين چند هفته‌اي که عسگري ميهمان دپارتمان داوري است، خودش با مصاحبه‌هايش باعث ايجاد جنجال در جامعه داوري نشود والا در دو ماه گذشته کارشناسان داوري و آناني که دلسوز هستند تذکرات بزرگان کشور را گوش کرده و سعي کردند در کارشناسي خود وارد چالش نشوند، به عنوان نمونه بين دو نيمه بازي استقلال و سپاهان بيش از 10 نفر تماس گرفتند و نظر مرا در مورد اخراج فرشيد طالبي پرسيدند اما من احساس مسئوليت کردم به جهت امنيتي که بايد در ورزشگاه مي‌بود اظهار نظر نکردم چون اين‌روزها همه در موبايل‌شان اينترنت دارند و اگر مصاحبه مي‌کردم جنجال مي‌شد و اين جنجال در ورزشگاه پخش مي‌شد.

 داور بین‌المللی فوتبال ایران سه‌شنبه آینده دیدار نمایندگان ژاپن و چین را در لیگ قهرمانان آسیا سوت خواهد زد.

 
خبرگزاری فارس: مظفری‌زاده دیدار نمایندگان ژاپن و چین را سوت می‌زند

 

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید مظفری‌زاده سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه مسابقه‌ای بین دو تیم کاشی واریسول از ژاپن و گوپژ رنه از چین را قضاوت می‌کند.

سعید علی‌نژادیان و رسول فروغی کمک‌های او در این بازی هستند.

 محسن ترکی که گفته می‌شد به دلیل مصدومیت در لیگ برتر ایران قضاوت نمی‌کند هفته آینده در لیگ قهرمانان آسیا به میدان می‌رود.

خبرگزاری فارس: محسن ترکی همچنان در آسیا قضاوت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود اعلام مسئولان دپارتمان داوری مبنی بر مصدومیت محسن ترکی و اینکه این داور به دلیل مصدومیت در لیگ برتر ایران قضاوت نمی‌کند، محسن ترکی چهارشنبه هفته آینده چهارم اردیبهشت ماه دیدار دو تیم اوراواردز از ژاپن و گوآنگ جو چین را سوت خواهد زد. این ابلاغیه ای است که از سوی AFC رسیده است.

باید دید ترکی که گفته می شود مصدوم است برای قضاوت این مسابقه راهی ژاپن می شود یا خیر.

محمدرضا ابوالفضلی و محمدرضا منصوری نیز کمک‌های او در این مسابقه از لیگ قهرمانان آسیا هستند.

شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, :: 9:40 :: نويسنده : مهدی فرخانی

هافبک بارسلونا به شدت از عملکرد داور مسابقه در تساوي 2 بر 2 شب گذشته تيمش مقابل پاري‌سن‌ژرمن در دور رفت مرحله يک‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا انتقاد کرد.

 به گزارش فارس،بارسلونا شب گذشته با گل‌هاي مسي و ژاوي (از روي نقطه پنالتي) پاري‌سن‌ژرمن را در خانه متوقف کرد؛ اما عملکرد داوري در اين ديدار بسيار سوال برانگيز بود.

علاوه بر جوردي رورا، دستيار ويلانووا بازيکنان اين تيم نيز نسبت به داوري انتقاد کردند.
سرخيو بوسکتس در اين باره اظهار داشت: غيرممکن است که داور نديده باشد که گل زلاتان در موقعيت آفسايد به ثمر رسيده است زيرا او يکي 2 متر جلوتر بود.
آندرس اينيستا در پاسخ به اشتباه داور روي گل زلاتان گفت: فوتبال مملو از اشتباهات و تصميمات مشکل است. تيم ما بازي عالي را به نمايش گذاشت.
دور برگشت ديدار دو تيم چهارشنبه آينده در نيوکمپ برگزار مي‌شود و به نظر مي‌رسد بارسلونا ليونل مسي و ماسکرانو را به دليل مصدوميت در اين ديدار، در اختيار نداشته باشد.

قابل توجه ماسکرانو بایستی این را بگویم که درسته که همه دیدیم گل در موقعیت افساید زده شد این که گفته بشه غیر ممکن هست کمک داور افساید را ندیده باشد اشتباه است کمک داور بازی تمرکز لازم در هنگام شوتی که به تیرک خور را نداشت و ایشان نتوانست تمرکز کند که ایا زلاتان در هنگام زدن ضربه درموقعیت افساید بود یا نه برای همین خاطر مرتکب اشتباه شد.

شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, :: 9:39 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 

سمينار داوران وسط کانديداي قضاوت در جام جهاني 2014 برزيل 4 تا 10 خرداد 92 در ريودوژانيرو برزيل برگزار خواهد شد.

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از سايت رسمي فدراسيون، اين سمينار مخصوص داوران وسط جام جهاني بوده و از 4 تا 10 خرداد امسال در ريودوژانيروي برزيل برگزار مي شود. در اين سمينار 52 داور از نقاط مختلف جهان حضور دارند و از آسيا 7 داور به اين سمينار خواهند رفت.

از ايران عليرضا فغاني، از امارات علي حامد البداوي، از عربستان خالد ابراهيم القدمي، از ازبکستان روشن ايرماتوف؛ از ژاپن يويچي نيشي مورا، از بحرين نواف عبدالله غايت شکرالله و از استراليا بنيامين جان ويليامز در سمينار داوران جام جهاني حضور پيدا خواهند کرد.

از قاره آفريقا 7 داور، از شمال، مرکز آمريکا و حوزه درياي کارائيب يا همان کونکاکاف هم 7 داور، از آمريکاي جنوبي 10 داور، از قاره اقيانوسيه دو داور و از اروپا 19 داور در سمينار حضور خواهند داشت.

در اين سمينار کارگاههاي مختلف براي داوران وسط برگزار مي شود و همچنين از آنها تستهاي مختلف بدني، فيزيکي و تستهاي قضاوت در حين بازي و تستهاي تئوري قوانين بازي به زبان انگليسي و همچنين آزمون ويديويي تشخيص صحنه هاي خطا برگزار مي شود.

شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, :: 9:37 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 

کارشناس داوري کشورمان گفت: داور کره اي به اشتباه گل صحيح ايران را خطا اعلام کرد و يک پنالتي اشتباه به ضرر تيم ملي اعلام کرد.

علي خسروي در خصوص عملکرد لي مينهو داور کره اي ديدار کويت و ايران ضمن بيان مطلب فوق گفت: بلايي که چندي پيش اين داور سر سپاهان آورد در اين بازي سر تيم ملي آورد و قضاوت او يکي از دلايل عمده از دست دادن پيروزي توسط تيم ملي ايران بود.

وي در مورد دليل اين صحبتش اظهار داشت: پنالتي را مهاجم کويت از داور گرفت در حالي که اصلاً در آن صحنه خطاي پنالتي رخ نداد. گل دوم ايران هم که توسط رضا قوچان نژاد به ثمر رسيد به اشتباه توسط داور مردود اعلام شد.

به گزارش مهر، کارشناس داوري ايران اضافه کرد: من نمي گويم اين داور کره اي اشتباهاتش تعمدي بود اما او در تشخيص خطاها اکثراً دچار اشتباه مي شود. اين در شرايطي است که اين داور جزو داوران اليت آسيا و کانديداي قضاوت در جام جهاني است.

خسروي خاطرنشان کرد: افرادي که ادعا دارند با لابي در کميته داوران AFC براي داوران و ناظران ايران کارهاي مثبتي انجام مي دهند قدري هم از لابي هايشان براي استفاده از داوران بهتر در بازي هاي تيم ملي استفاده مي کردند.

وي با اشاره به ديدار حساس تيم ملي قطر و ايران در هفته هشتم از مرحله انتخابي جام جهاني تاکيد کرد: بازنده آن ديدار ممکن است حتي شانس حضور در بازي پلي آف را هم از دست بدهد به همين دليل از همين فردا مسئولان وزارت ورزش، مسئولان فدراسيون و اعضاي هيات رئيسه فدراسيون فوتبال بايد لابي هاي خود را با مسئولان AFC براي انتخاب يک تيم داوري خوب جهت قضاوت آن ديدار مهم به کار ببندند تا اشتباهات داور همانند بازي با کويت به راحتي پيروزي را از تيم ملي نگيرد.

کارشناس داوري ايران تنها نيشيموراي ژاپني را شايسته قضاوت در آن بازي دانست و در پايان گفت: حتي مسئولان فوتبال ايران مي توانند از AFC درخواست کنند آن بازي مهم را يک داور اروپايي قضاوت کند تا تيم ملي بتواند در اين مسابقه حقش را بگيرد و اشتباهات داوري براي ايران در آن بازي مهم دردسرساز نشود. اين مساله نياز به يک جلسه اضطراري ميان مسئولان رده بالاي ورزش و فوتبال دارد تا در آن بازي مهم تيم ملي ايران از داوري ضربه نخورد.

اگر حرفهای اقای خسروی را قبول کنیم و ان را به بازیهای لیگ که خود ایشان هم تا یه مدت پیش داورش بود تعمیم دهیم بایستی به تیمهای لیگی هم چنین حقی را داد ماشالله اشتباهات براداران داور تو این چند مدت کم نبوده اقای خسروی بازی همین هست یه زمانی میشه بازی ایران و ازبکستان در ازبکستان که گل مسلم ازبکها نادیده گرفته شد. پس نبایستی تا زمانی که به نفعمان اشتباه سهوی میشه  در صدد بسیج برای حمایت تیم ملی شد.

شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, :: 9:35 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 

نماينده فدراسيون فوتبال گفت: عسگري قصد داشت در جلسه صحبت‌هاي تکراري کند و اين اجازه را ندادم.

هادي دزفولي در مورد اتفاق رخ داده در جلسه هماهنگي بازي نفت تهران و استقلال و ناراحتي عسگري از وي اظهار داشت: من طبق قانون مسئوليت بازي و جلسه هماهنگي را دارم و دليلي نمي بينم در چنين جلسه اي ناظر داوري هم صحبت کند و به همين دليل به عسگري اجازه ندادم که صحبت کند چون مي خواست صحبت هاي تکراري کند و هيچ فايده اي هم نداشت.

به گزارش فارس، وي افزود: وقتي همه چيز مشخص است چه لزومي دارد که حرف بزند. الان هم او هر کاري کند من ناراحت نمي شوم و اگر مي خواهد با هر کسي دوست دارد نامه نگاري کند. قرار است چه اتفاقي رخ دهد؟ آخرش مي خواهند به من کار ندهند و کنارم بگذارند اما اين دليل نمي شود قانون را رعايت نکنم.

دزفولي تاکيد کرد: در ورزش حرمت واجب است که برخي رعايت نمي کنند. وقتي در فدراسيوني که رئيس کميته داوران آن نه ديپلم دارد و نه داور بين المللي بوده و دو دوره رئيس کميته داوران مي‌شود شما بخوانيد حديث مفصل از اين مجمل.

شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, :: 9:34 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 

 

بابک رفعتي پس از دو سال از حادثه خودکشي سکوت را شکست و از فدراسيون فوتبال آلمان و هربرت فاندل، مسئول پيشين کميسيون داوري اين سازمان انتقاد کرد.

رفعتي 42 ساله که در سال 2011 اقدام به خودکشي کرد اما با تلاش دستيارانش جان سالم به در برد، در گفت وگويي با نشريه اشترن اقدام به انتقاد از يکسري مقام‌هاي فوتبال ژرمن‌ها کرده است.

اين چهره ايراني در اين گفت‌وگو ابتدا از فاندل که پيش‌تر مسئوليت هدايت داوران آلمان را برعهده داشت، ايراد گرفت و و وي را در حادثه خودکشي مقصر  دانست.

رفعتي گفت: وقتي فاندل رئيس من بود، هيچگاه مورد حمايتش واقع نشدم. ديگر عادت کرده بودم که مورد انتقاد واقع شوم و اما هيچ انتقادي نکنم. او هيچوقت اشتباهاتش را نپذيرفت. اين حس بي اعتمادي و نداشتن حمايت از سوي مدير مرا از بين برد تا جايي که آن حرکت را مرتکب شدم.

رفعتي ادامه  داد : فاندل مي‌دانست از نظر روحي چقدر آسيب ديده ام. در حاليکه ديگران در جريان اين موضوع بودند.بي توجهي‌اش به داوران چيزي غير عادي نبود.

براساس اظهارات اين چهره ايراني،‌هيچ مقامي از فدراسيون فوتبال آلمان با وي ديدار نکردند و جوياي حالش نشدند.

رفعتي افزود:‌حتي تئو سوانسيگر ، رئيس پيشين فدراسيون فوتبال نيز حالم نپرسيد. به اين نحو فهميدم هيچ تحولي در رفتارشان ايجاد نشده است.

در پي انتشار اين اظهارات ، فاندل نيز واکنش نشان داد و انتقادهاي داور ايراني سابق بوندس ليگا را رد کرد. وي گفت: حرف‌هاي رفعتي سراسر احساسي است. هيچوقت به من اطلاع داده نشد که او از نظر روحي کسالت دارد. هيچيک از همکاران داور به من اين موضوع را خبر نداد. به همين خاطر رفتار من با او مثل ساير همکاران شاغل در عرصه فوتبال حرفه‌اي بود.

رفعتي که در يکي از بانک‌هاي آلمان کار مي‌کند، دو سال قبل ساعاتي قبل از ديدار تيم‌ةاي کلن و ماينتس در هتل محل اقامتش رگ دستش را بريد. اما همکاران وي از اين اقدام مطلع شدند و او را سريع به بيمارستان منتقل کردند تا رفع خطر شود.
شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, :: 9:31 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 

رييس کميته داوران فدراسيون فوتبال با انتقاد از وضعيت شغلي داوران گفت: فوتبال ما حرفه‌اي است اما داوران ما حرفه‌اي نيستند. اميدوارم روزي برسد که داوران هم حرفه‌اي باشند.

فريدون اصفهانيان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت داوري‌هاي فوتبال ايران اظهار کرد: متاسفانه با وجود حرفه‌اي بودن فوتبال در ايران، داوران ما تصور حرفه‌اي ندارند. اميدوارم روزي برسد که داوران هم حرفه‌اي باشند تا شاهد عملکرد بهتري از ايشان باشيم.

وي در توضيح اين حرف خود گفت: داوران براي حرفه‌اي شدن به وجود اسپانسر نياز دارند. همانطور که تيم‌ها اسپانسر دارند، داوران براي حرفه‌اي شدن به وجود اسپانسر نياز دارند. همانطور که تيم‌ها اسپانسر دارند، داوران هم بايد بتوانند از اين امکان استفاده کنند. اکنون داوران ما در مشاغل مختلف مشغول هستند و در کنار کار خود داوري مي‌کنند. اگر آنها حرفه‌اي باشند و حقوق ماهانه داشته باشند، ديگر همه تمرکز خود را روي قضاوت مي‌گذارند و عملکرد بهتري خواهند داشت.

اصفهانيان همچنين گفت: مدت‌هاست که در نامه‌اي از فدارسيون خواسته‌ايم، حقوق داوران را افزايش دهد اما فدراسيون توان اين کار را ندارد، چون اسپانسري که بايد باشد، در کار نيست.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا بخشي از مبلغ ورودي باشگاه‌ها به ليگ برتر به داوران اختصاص پيدا نمي‌کند، گفت: اين طرح از خيلي وقت پيش مطرح شده بود. يادم هست زماني که خودم هنوز قضاوت مي‌کردم، اين مساله مطرح شده بود. در يکي از بازي‌ها، يک بازيکن بزرگ فوتبال گفت با اين داوري‌ها مي‌خواهند پولشان را هم ما بدهيم!

رييس کميته داوران فدراسيون فوتبال در ادامه گفت: بهتر است داوران روي کار خود تمرکز کنند و به حاشيه‌ها نپردازند. همچنين بازيکنان، مربيان و مديران باشگاه‌ها هم به تيم خود بپردازند. نبايد در صحبت‌هاي پيش از بازي درباره داوري‌ها بيش از حد صحبت شود.

وي افزود: داوران، پليس ميدان مسابقه هستند. هر تصميمي که گرفته مي‌شود، از سوي داوران گرفته مي‌شود. گاهي تصميمي گرفته مي‌شود و داور آن را در گزارش خود مي‌نويسد و پيگيري مي‌کند که بداند به چه نتيجه‌اي مي‌رسد. داوران بايد بدانند که بايد وظيفه خود را انجام دهند. پليس اگر بتواند کسي را تنبيه کند، اين کار را مي‌کند. در غيراين صورت پرونده را به مقام‌هاي قضايي ارجاع مي‌دهد و ديگر کاري ندارد که چه پيش مي‌آيد. وقتي داور در گزارش خود مطلبي را مي‌آورد و به کميته انضباطي ارجاع مي‌دهد، ديگر به او مربوط نيست که چه مي‌شود.

وي ادامه داد: داوران نبايد به مسائلي کار داشته باشند که متولي‌اش فرد يا ارگان ديگري است. مثلا حفظ امنيت بازي بر عهده ارگان ديگري جز داوران است. مثلا داور اگر مي‌خواهد بازي را تعطيل کند، بايد به دليلي اين کار را انجام دهد که همه جا مرسوم است. حتي اين که داور بايد در آن هنگام خود را نيز آناليز کند که چه کرده است. تمام هزينه‌ها و صحبت‌هاي پيش از هر بازي در طول 90 يا 120 دقيقه آن بازي نتيجه مي‌دهد. اگر داور درست و باصلابت کار کند، هم تيم‌ها و هم خودش به نتيجه مي‌رسند و در غير اين صورت همه تلاش‌ها و هزينه‌ها به هدر مي‌رود.

اصفهانيان در ادامه با اشاره به دو هفته پاياني ليگ برتر فوتبال گفت: رسانه‌ها بايد براي بهتر برگزار شدن بازي‌ها و کم شدن حساسيت و استرس و حاشيه آنها کمک کنند. بازيکنان و مربيان بايد داوران را در کنار و همکار خود بدانند و زمينه‌ساز مسائل متهم نشوند. رسانه‌ها در اين زمينه مي‌توانند خيلي نقش داشته باشند.

رييس کميته داوران فدراسيون فوتبال در ادامه به غيبت محسن ترکي در ديدارهاي ليگ برتر اشاره کرد و گفت: کسي را نه مي‌توانيم به قضاوت مجبور کنيم و نه کسي را مي‌توانيم کنار بگذاريم، مگر اين‌که خداي نکرده مشکلي داشته باشد. هر کس به وظيفه خود عمل مي‌کند. درست است که داوران براي رسيدن به سطح خيلي زحمت کشيده و هزينه‌ کرده‌اند اما کشور هم برايشان هزينه‌هاي زيادي کرده و آنها نمي‌توانند ناگهان بگويند که ديگر نمي‌خواهند قضاوت کنند.

وي افزود: اگر آن‌طور که حسين عسگري به من گفت، ترکي مصدوم باشد، اميدوارم مشکلش هرچه زودتر حل شود تا به قضاوت آسيايي‌اش برسد. نکته مهم اين است که داوران نبايد وارد حاشيه شوند، چون با اين کار براي خود و کميته مشکل ايجاد مي‌کنند. اين را نيز بايد بدانند که در طول سال‌هاي گذشته داوران زيادي رفته‌اند و افراد ديگري جايشان را پر کرده‌اند.

اصفهانيان در ادامه گفت: اميدوارم آنهايي که مي‌توانند به جامعه فوتبال کمک کنند، از بازيکن و مربي گرفته تا مديرعامل و داوران دست به دست هم دهند تا دو هفته پاياني ليگ برتر به خوبي تمام شود. هميشه به داوران گفته‌ام که آبروي فوتبال هستند. اگر داوران باصلابت و انرژي کار کنند و در بازي از همه داشته‌هايشان بهره ببرند، آبروي فوتبال حفظ مي‌شود.

رييس کميته داوران فدراسيون فوتبال همچنين به شکايت باشگاه سپاهان از سعيد مظفري‌زاده به دليل قضات ديدار استقلال - سپاهان در هفته سي‌ودوم ليگ برتر اشاره کرد و افزود: حق مسلم هر باشگاهي است که از عملکرد يک داور ناراضي باشد و از او به فدراسيون شکايت کند اما اين امر به معناي آن نيست که عملکرد آن داور شائبه‌دار بوده است. مطمئنا داور مي‌خواهد بازي را خوب قضاوت کند و در کارش بهترين باشد اگر هم اشتباهي رخ مي‌دهد، در همه دنيا وجود دارد و داوران ما از اشتباه مصون نيستند.

وي افزود: ما به همه تيم‌هايي که در فوتبال زحمت مي‌کشند، اهميت مي‌دهيم و اعتراض‌شان را بررسي مي‌کنيم. عملکرد تيم داوري بازي استقلال و سپاهان را هم نه به خاطر اعتراض سپاهاني‌ها که به دليل روند طبيعي کار آناليز مي‌کنيم. قضاوت آن بازي کار سختي بود و به همين دليل از داوران باتجربه استفاده کرديم. عملکرد تيم داوري نقاط مثبت و نقاط منفي داشت ولي اين‌طور نبود که بگوييم مشکل حادي وجود داشته است. البته داوران هم بايد حواس‌شان را بيشتر جمع کنند چون بازي‌هاي پاياني ليگ خيلي ارزش دارند. وقتي به يک تيم داوري اعتماد مي‌شود، انتظار مي‌رود که اين اعتماد را به خوبي پاسخ دهد.

اصفهانيان در ادامه خاطرنشان کرد: داوران ما به خوبي مي‌دانند که حساسيت بازي‌هاي آخر فصل چقدر زياد است. از همه بازيکنان، مربيان و دست‌اندرکاران تيم‌ها مي‌خواهم که با صحبت‌هاي خود پيش از بازي‌ها مساله داوري را برجسته نکنند. ما هم تلاش مي‌کنيم که در اين مدت داوران را از نظر روحي و رواني آماده کنيم. به هرحال حساسيت بالاي بازي‌ها نبايد روي عملکرد داوران اثرگذار باشد.

وي در پايان گفت: همه جا از اين صحبت مي‌شود که کميته داوران چه مي‌کند و وظيفه دپارتمان چيست؟ کار کميته سياستگذاري است و دپارتمان اين سياست‌ها را اجرايي مي‌کند. اعضاي دپارتمان موظف هستند که در روز هشت ساعت سرکار حاضر باشند. با اين حال همه مسائل زيرنظر کميته است و دپارتمان حتي بدون نظر ما نمي‌تواند ابلاغ يک بازي را براي داور بفرستد.
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 40
بازدید کل : 287119
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1