ورزش
دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:12 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 قوانین بسکتبال فدراسیون جهانی برای کلیه وضعيتهاي بازی كه بطور مشخص در قوانين بسكتبال 3 × 3 اشاره نشده است، معتبر و قابل قبول مي باشد.

 

ماده 1      زمین

بازی در نيمه زمین و با یک حلقه انجام می شود.

زمین باید دارای شکل معمولی بسکتبال باشد که شامل خط پرتاب پنالتی با فاصله 80/5 متر و خط دو امتیازی با فاصله 75/6 متر از حلقه باشد و نیم دایره (no-charge area) در زیر حلقه مي باشد.

 

ماده 2      تیم ها

هر تیم متشکل از 4 بازیکن، 3 نفر در داخل زمین و یک نفر بعنوان تعویض، مي باشد.

 

ماده 3      داوران بازی

داوران بازی متشکل از یک داور در داخل زمین و دو داور میز بعنوان منشی و وقت نگهدار مي باشند.

توجه : برگزار کنندگان می توانند از دو داور زمین هم استفاده نمایند.

 

ماده 4      شروع بازی

1-4- هر دو تیم همزمان می توانند خودشان را روی یک حلقه  برای بازی گرم نمایند.

2-4- با بالا انداختن سکه مشخص می شود که کدام تیم دارای مالکیت توپ می باشد. تیمی که در پرتاب سکه برنده شده می تواند برای شروع بازی يا درصورت نیاز در وقت اضافی مالکیت را داشته باشد.

3-4- بازی با سه بازیکن از هر تیم در داخل زمین آغاز می شود.

توجه : بندهای 3-4 و 4-6 در مسابقات تور جهانی اجرا می شود و همچنین در قهرمانی جهان یا انتخابي آنها. (در سایر رویدادها اجباری نیست.)

 

ماده 5      امتیازدهی

1-5- هر شوت داخل نیم دایره 75/6 دارای یک امتیاز خواهد بود.

2-5- هر شوت از پشت خط نیم دایره دارای دو امتیاز خواهد بود.

3-5- هر گل موفق در پرتابهای آزاد یک امتیاز خواهد داشت.

 

ماده 6      زمان بازی / برنده بازی

1-6- زمان قانونی بازی شامل موارد زیر خواهد بود :

یک پریود ده دقیقه ای که ساعت در زمان مرده شدن توپ ، متوقف می شود که شامل پرتاب های پنالتي نیز مي باشد و زمانيکه توپ توسط مهاجم دراختیار گرفته شود ، شروع بکار می کند.

2-6- هر تیمی که 21 امتیاز بدست آورد ، برنده بازی است حتی اگر زمان تمام نشده باشد. این فقط شامل زمان معمولی بازی است نه وقت اضافی.

3-6- اگر تا آخر زمان قانونی امتیاز دو تيم مساوی شود، بازي در وقت اضافی دنبال خواهد شد. یک دقیقه استراحت بین وقت اضافی و زمان بازی درنظر گرفته خواهد شد. اولین تیمی که در وقت اضافي دو امتیاز بدست آورد، برنده بازی خواهد شد.

4-6- تیم باخت فنی خواهد گرفت درصورتیکه در زمان شروع بازی حاضر نشده یا تعداد نفرات تیم به 3 نفر نرسد.

توجه : اگر اسکوربورد در دسترس نبود ، برگزارکنندگان می توانند در مورد مدت زمان بازی تصمیم بگیرند. پیشنهاد فیبا مدت زمان 10 دقیقه برای 10 امتیاز ، 15 دقیقه برای 15 امتیاز و 20 دقیقه برای 21 امتیاز درنظر گرفته شده است.

 

ماده 7      خطاها/پرتاب پنالتی

1-7- خطاهای تیمی 7 خطا خواهد بود.

2-7- اگر بازیکنی مرتکب 4 خطا شود باید زمین بازی را ترک نماید.

3-7- اگر خطا بر روی بازیکن در حال شوت در داخل نیم دایره صورت گیرد ، یک پرتاب آزاد به او تعلق خواهد گرفت.

4-7- اگر خطا بر روی بازیکن در حال شوت در بیرون از نیم دایره صورت گیرد ، دو پرتاب آزاد به او تعلق خواهد گرفت.

5-7- اگر خطا بر روی بازیکن در حال شوت که پرتاب آن به ثمر برسد صورت گیرد ، یک پرتاب آزاد اضافی به او تعلق خواهد گرفت.

6-7- اگر خطا بر روی بازیکنی که در حال شوت نباشد صورت گیرد و محدودیت خطای تیمی آنان به 7 رسیده باشد ، یک پرتاب آزاد به او تعلق خواهد گرفت.

 

ماده 8      از حرکت بازداشتن

1-8- از حرکت بازداشتن یا امتناع از فعالیت بوسيله عدم اقدام به كسب امتياز تخلف محسوب می شود.

2-8- اگر زمین مجهز به دستگاه shot clock (24 ثانیه) باشد ، هر تلاش تیم حداکثر تا 12 ثانیه باید به اتمام برسد. ساعت به محض دراختیار گرفتن توپ توسط بازیکن مهاجم آغاز بکار خواهد نمود. (شامل ریباند کردن یا گرفتن توپ از دست مهاجم نیز خواهد بود)

توجه : اگر زمین بازی مجهز به دستگاه shot clock (24 ثانیه) نبود ، داور می تواند درصورت تاخیر در حمله براي تيم مربوطه ٥ ثانيه مهلت در نطر گيرد.

 

ماده 9      چگونه با توپ بازی مي شود

1-9- بدنبال گل شدن توپ در حین بازی یا اخرین پرتاب پنالتی :

بازیکن از تیمی که گل خورده، با دریبل کردن یا پاس دادن توپ در داخل زمین مستقیما زیر حلقه (نه در پشت خط انتهایی) توپ را به پشت خط نیم دایره برساند.

تیم مدافع مجاز نیست در داخل نیم دایرهno-charge   با توپ بازی کند.

2-9- بدنبال هر توپ گل نشده در حين بازی یا پرتاب پنالتی :

اگر بازیکن مهاجم ریباند کرد می تواند بدون آنکه پشت نیم دایره برود اقدام به شوت نماید.

اگر بازیکن مدفاع ریباند کرد باید توپ را به پشت خط نیم دایره برساند.

3-9- در مورد توپ دزدی يا توپ از دست رفته:

اگر در داخل نیم دایره اتفاق افتاد ، باید توپ را به پشت خط نیم دایره با پاس یا دریبل برسانند.

4-9- مالکیت توپ براي هر تیم در ادامه مرده شدن توپ بجز گل شدن با پاس دادن توپ بين مدافع و مهاجم در پشت خط نیم دایره آغاز مي شود.

5-9- بازیکن به خارج از تیم دایره تعلق دارد که هیچ کدام از پاهای او در داخل نیم دایره نباشد.

6-9- در مورد وضعیت جمبال توپ به بازیکن مدافع داده می شود.

 

ماده 10 تعویض

تعویض برای هر تیم در زمان مرده شدن توپ قابل اجرا خواهد بود.

 

ماده 11 تایم استراحت

یک زمان 30 ثانیه ای به هر تیم برای استراحت داده می شود. بازیکن مي تواند در زمان مرده شدن توپ درخواست تایم استراحت نماید.

دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:12 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 1- تعريف:

بازي بسكتبال توسط دو تيم انجام مي پذيرد كه هر تيم شامل 5 بازيكن مي باشد، هدف آنها عبور دادن توپ از حلقه و ممانعت از گل زدن تيم مقابل است. اندازه زمين بسكتبال بايد (28*15) يا (26*14) يا (24*12) باشد و ارتفاع زمين بازي تا سقف سالن بايد هفت متر باشد.

تمامي خطوط زمين بايد 5 سانتيمتر عرض داشته باشد: شعاع دايره ها بايد 08/1 متر باشد. اندازه تخته بايد 180 * 05/1 متر باشد كه با فاصله 09/2متر از سطح زمين نصب مي گردد.

يك بازي بسكتبال با يك سر داور و يك داور، منشي، وقت نگهدار مسؤول 24 ثانيه، مسؤول تابلو و يك ناظر فني مسابقات برگزار مي شود. بازي بسكتبال با 5 بازيكن شروع مي شود و با دو نفر هم مي توانند ادامه دهند كمتر از دو نفر بازي انجام نمي شود. بازي در چهار پريوت ده دقيقه اي انجام مي شود. بين ده دقيقه اول و دوم يك وقت دو دقيقه استراحت و بين ده دقيقه دوم و سوم كه نيمه اول هم ناميده مي شود يك وقت ده تا پانزده دقيقه استراحت و بين ده دقيقه سوم و چهارم يك وقت دو دقيقه اي استراحت انجام مي شود. تايم استراحت هر ده دقيقه، يك تايم استراحت يك دقيقه اي و ده دقيقه آخر تيمها مي توانند از دو تايم استراحت يك دقيقه اي استفاده نمايند.

2- تخلف ها:

سه ثانيه: زماني كه تيمي توپ را در اختيار دارد نبايد هيچ يك از بازيكنان آن تيم بيش از سه ثانيه در منطقه ذوزنقه تيم مقابل توقف نمايند. تمامي خطوط منطقه ذوزنقه جزء منطقه محدوده محسوب مي شوند .

هشت ثانيه: زماني كه بازيكني مالكيت توپ را در زمين دفاعي خود در اختيار مي گيرد بايستي در عرض هشت ثانيه توپ را از زمين خارج كرده و به زمين حمله ببرد.

24 ثانيه: اگر تيمي مالك توپ شده باشد. بايد در عرض 24 ثانيه توپ را وارد حلقه حريف بكند يا به طرف حلقه تيم مقابل شوت بزند در زدن شوت توپ بايد حتماً به حلقه بخورد تا 24 ثانيه صفر شود اگر توپ به تخته بخورد 24 ثانيه ادامه مي يابد و اگر توپ توسط تيم مقابل اوت شود باز هم 24 ثانيه ادامه مي يابد. 24 ثانيه موقعي صفر مي شود كه 1- خطا صورت بگيرد 2- بازيكن تيم مقابل با پا توپ را به اوت بياندازد. اگر دستگاه 24 ثانيه بوق بزند و توپ از دست بازيكن رها شده و در هوا باشد، اگر گل شود گل قبول مي باشد. اگر در هوا با دست بازيكني لمس شود و گل شود گل مردود مي باشد .

رانينگ: موقعي كه بازيكن توپ را در دست گرفته و يك يا دو گام به اطراف برود، رانينگ نام دارد.

پاي پيوت: اگر بازيكني توپ را در دست داشته و يك پا را ثابت و پاي ديگر را به هر طرف كه بخواهد به حركت در آورد پاي ثابت را پاي پيوت مي گويند. اگر بازيكني با توپ با دو پا همزمان به زمين بيايد هر دو پاي او پاي پيوت مي باشد. اگر يك پاي خود را بلند كند پاي ديگر به عنوان پاي پيوت خواهد بود.

3- خطاها:

خطاي شخصي: 1- بلاك كردن 2- شارژ كردن 3- دفاع از پشت سر 4- تماس با دست 5 - نگهداشتن 6- استفاده غيرقانوني از دستها 7- هل دادن 8- اسكرين غير قانوني خطاي شخصي در تمامي حالات جهت بازيكن خاطي اعلام مي شود.

خطاي طرفين: خطايي است كه دو بازيكن مخالف روي همديگر در يك زمان انجام مي دهند.

خطاي غير ورزشي: خطاي شخصي است كه به طور عمد روي بازيكن با توپ و يا بدون توپ صورت مي گيرد و جريمه آن دو پرتاب آزاد و مالكيت توپ از وسط زمين مي باشد.

ديسكاليفه: هرگونه خطايي خارج از روحيه ورزشكاري را با ديسكاليفه (اخراج از زمين بازي) جريمه و دو پرتاب آزاد و مالكيت توپ از وسط زمين به حريف داده مي شود.

خطاي فني: خطايي است كه بدون برخورد بازيكن بوجود مي آيد. جريمه آن يك پرتاب آزاد با مالكيت توپ از وسط زمين مي باشد. خطاي فني براي بازيكن ذخيره دو پرتاب آزاد با مالكيت توپ و خطاي فني براي مربي و همراه تيم دو پرتاب آزاد و مالكيت توپ است.

خطاي تيمي: در هر ده دقيقه، تيمي كه خطاهاي انجام شده آن بيش از 4 خطا باشد، خطاي تيمي محسوب مي شود و جريمه آن دو پرتاب آزاد توسط بازيكني كه خطا روي آن اتفاق افتاده است انجام مي شود.

اما چند خطاي ديگر:

1 - دبل

 الف :  اگر توپ را دو دست دریبل بزنیم ، مرتکب خطای دبل شدیم .

ب : اگر در دریبل زدن توپ بالاتر از سینه آید ، دبل محسوب می شود که جریمه ی آن تعویض مالکیت توپ است .

ج : اگر توپ را روی زمین بغلتانیم و پیش بریم .

2 - نیمه : در صورتی که توپ را از زمین خود به زمین حرف منتقل کنیم ، دیگر حق برگشت توسط ما وجود ندارد در غیر اینصورت خطای نیمه اعلام می گردد .

3 - سد : اگر بازیکن مدافع در جلوی بازیکن صاحب توپ که لی آپ یا سه گام می رود ساکن نایستد و ضربه بزند ، خطای سد اعلام می شود . این خطا ، عکس حطای شارژ می باشد .

4- رانینگ : این خطا در چند مرحله ی مختلف گرفته می شود :

الف : دویدن با توپ بدون دریبل بیش از یک گام

ب : برداشتن گام اضافه در سه گام ، لی آپ و پاور موو ( Power move )

ج : برداشتن گام ریز در سه گام بطوری که قابل تشخیص نباشد

د : کشیده شدن پا روی زمین برای فاصله ی بیش از 5 سانتی متر در هر حرکت

ه : پرش با توپ و برگشت به زمین بدون رها کردن آن . برای مثال بازیکنی که به قصد شوت ، پرش جفت می کند اگر به زمین برسد و هنوز توپ را رها نکرده باشد ، رانینگ کرده .

و : اگر بازیکن در اوت ، هنگام پرتاب اوت با توپ حرکت کند .

خطای پیک : اگر در پیک دادن به بازیکن خودی ، حریف را هل دهیم یا دستها حرکت کند .

خطای پا : دفع و حرکت توپ به وسیله ی پا .

خطای اوت و پرتاب آزاد : در صورتی که پا از محدوده ی مجاز خارج شود این خطا رخ می دهد .

خطای اسلم دانک : این خطا صرفاً در ایران اجرا می شود و منوط به هنگامی است که بازیکنی اسپک یا اسلم دانک اجرا کرده و بعد از آن به حلقه آویزان شود .

شایان ذکر است که خطای فنی همان خطای Technical ( تکنیکال ) مبیاشد .

هر تیم پس از انجام 4 خطا در هر 10 دقیقه ، جریمه ی خطای تیمی میگیرد .

صحیح آن اینست که پس از هر 5 خطای تیمی آن هم در هم پریود دو پرتاب به تیم مقابل داده می شود و این جریمه در مسابقات دانشگاه های آمریکا ( NCAA ) به دلیل اینکه زمان بازی در دو وقت 20 دقیقه ای صورت می پذیرد ، تفاوت دارد و این قانون فقط مشمول بازیهای برگزار شده به سبک NBA و FIBA می باشد .

دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:10 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 قوانین رسمی والیبال نشسته

wovd
2009-2012

 

این قوانین در کلیه مسابقات جهانی،بین المللی،ملی ومسابقات لیگ لازم الاجراء خواهد بود . این قوانین در ماه سپتامبر 2009 (شهریور 88 ) بهروز شده اند.
مرجع تمامی نمودارها باید نمودارهای fivb باشند.نمودارهای. wovd جدید در دست تهیه میباشند قسمت اول: ویژگیهای بازی والیبال نشسته ×- فلسفه قوانین و داوری قسمت والیبال ورزشی است که توسط دو تیم در یک زمین × اول: ویژگیهای بازی والیبال نشسته بازی که به وسیله یک تور به دو نیمه تقسیم شده، انجام می گیرد.

روش های مختلف انجام این بازی با توجه به شرایط خاص افراد وجود دارد تا امکان دسترسی و بهره مندی اینرشته ورزشی را برای تمام افراد امکان پذیر سازد. هدف این بازی این است که توپ را از بالای تور عبور داده و در زمین تیم حریف وارد نماید و از انجام این اقدام توسط تیم حریف جلوگیری کند. هر تیم می تواند برای برگشت دادن توپ، به آن سه ضربه بزند (علاوه بر تماس با توپ در هنگام دفاع). 
توپ به وسیله یک سرویس در جریان بازی قرار می گیرد ، بدین صورت که توپ توسط زننده سرویس از بالای تور به زمین حریف زده می شود. رالی (رد و بدل شدن) توپ تا زمانی ادامه می یابد که توپ به زمین بازی برخورد نماید، به خارج از زمین بازی برود، یا اینکه یک تیم توان برگشت دادن صحیح توپ را نداشته باشد. 

در رشته والیبال، تیمی که برنده یک رالی (رفت و برگشت توپ) می شود، یک امتیاز به دستمی آورد (سیستم امتیاز رالی). زمانی که تیم دریافت کننده توپ، برنده یک رالی میشود، این تیم نیز یک امتیاز می گیرد و حق زدن سرویس را به دست می آورد و بازیکنان این تیم، موقعیت (جای گیری) خود را در جهت عقربه های ساعت به صورت چرخشی تغییر میدهند .
فلسفه wovd در خصوص این قوانین و قوانین داوری، موافقت و تبعیت از قوانین فدراسیون بین المللی والیبال ( fivb) می باشد همانگونه که در صفحات بعدی مورد اشاره قرار گرفته است. 

فلسفه قوانین و داوری: مقدمه: والیبال یکی از موفق ترین و معروفترین رشته های ورزشی رقابتی و تفریحی در جهان می باشد. این ورزش، سریع و مهیج بوده و عملکرد آن انفجاری است. با این وجود، والیبال دارای چندین عنصر حیاتی می باشد که مجموع فعل و انفعالات آنها، نشان دهنده جایگاه منحصر به فرد این ورزش در میان بازیهای رالی می باشد.
در سالهای اخیر، فدراسیون بین المللی والیبال( fivb ) گامهای بزرگی را در راستای تطبیق دادن بازی والیبال با تماشاگران امروزی (مدرن) برداشته است. هدف از نگارش این متن این است که مطالب ذیل را در میان مخاطبان فراوان رشته والیبال، بازیکنان، مربیان، داوران، تماشاگران یا مفسران این رشته ورزشی منعکس نماید: درک اینکه قوانین به انجام بهتر این بازی کمک می نماید، مربیان می توانند ساختار تیمی و تاکتیک های بهتری را به کار گیرند و بازیکنان امکان می یابند که مهارت های خود را به طور کامل به ملثه ظهور برسانند. درک اینکه ارتباط میان قوانین،به داوران و مسئولین امکان تصمیم گیری بهتر را می دهد.

این مقدمه قبل از اینکه کیفیت های اصلی مورد نیاز برای داوری موفق را مشخص و تدوین کند، روی والیبال به عنوان یک ورزش رقابتی تمرکز می نماید. والیبال به عنوان ورزشی رقابتی مسابقه (رقابت) از توان و استعداد نهفته ورزشکاران بهره گیری می نماید.
رقابت نشان دهنده بهترین توانایی، روحیه، خلاقیت و هنرنمایی ورزشکار می باشد. این قوانین به گونه ای تدوین می گردند که امکان به ظهور رساندن تمامی این کیفیت ها را فراهم نمایند. با توجه به چند مورد استثناء، والیبال. به تمامی بازیکنان اجازه می دهد که هم روی تور (در حمله ) و هم در عقب زمین (برای دفاع و زدن سرویس ) عمل نمایند william morgan خالق ورزش والیبال، هنوز هم این رشته را به رسمیت خواهد شناخت چرا که والیبال عناصر و مشخصه های خاص متمایز و اصلی ،خود را طی گذشت سالهای متمادی حفظ کرده است.

برخی از ویژگیهای مشترکی که والیبال با دیگر بازیهای دارای تور/توپ /راکت، دارد عبارتند از : سرویس، چرخش(برای زدن سرویس)، حمله، دفاع.تاکید دارد « توپ در حال پرواز » ، اما والیبال در میان بازیهای دارای تور، ورزشی منحصر به فرد است چرا که این رشته روی حرکت مستمر توپ در هوا و به هر تیم اجازه می دهد که تا حد مشخصی توپ را بین بازیکنان خود پاس کاری نماید، قبل از اینکه آن را به زمین تیم حریف برگرداند.

معرفی یکبازیکن مختصص دفاع بنام لیبرو (یا بازیکن آزاد)، بازی والیبال را از نظر مدت زمان رالی و بازی چند مرحله ای، به سمت جلو سوق داده است. اصلاحات در قانون سرویس، عمل سرویس را از یک روش ساده برای به جریان انداختن توپ، به یک سلاح تهاجمی تغییر دادهاست . ایده چرخش با این هدف نهاده شده که بازیکنان امکان چرخش در تمامی نقاط زمین را داشته باشند. قوانین مربوط به موقعیت های بازیکنان در زمین، به تیم ها اجازه میدهد تا دارای قدرت انعطاف پذیری باشند و بتوانند تاکتیک های جالبی را در بازی پیاده کنند. 

ورزشکاران از این چارچوب برای مقابله باتکنیک ها، تاکتیک ها و توان (حریف) استفاده می نمایند. این چارچوب به بازیکنان اجازه می دهد که تماشاگران و بینندگان را به وجد آورند. و خلاصه اینکه سیمای والیبال روز به روز بهتر و بهتر می شود. همزمان با تکامل این بازی، تردیدی وجود ندارد که این رشته تغییر خواهد یافت، حتی بهتر، قوی تر و سریع تر نیز خواهد شد. جایگاه داور در این چارچوب جوهره یک داوری خوب در عدالت و ثبات (درستی) رای می باشد:داور باید با تمامی شرکت کنندگان با انصاف وعدالت برخورد کند.داور باید در نظر تماشاگران عادل و منصف نگریسته شود.
این موارد ینیازمند عنصر مهم و حیاتی اعتماد می باشد. باید نسبت به داور اعتماد وجود داشته باشد تا داور با رعایت موارد ذیل، به بازیکنان امکان رقابت را بدهد: دقت نظر درقضاوت درک اینکه چرا قانون نوشته شده است. عمل نمودن به عنوان یک سازمان دهنده کار آمد.اجازه دادن به تداوم جریان مسابقه و هدایت کردن مسابقه به یک نتیجه. 

عمل نمودن به عنوان یک آموزش دهنده، از طریق استفاده از قوانین برای جریمه کردن رفتارها و اقدامات ناعادلانه و برخورد با رفتارهای غیر ورزشی. ترویج و ارتقاء بازی از طریق فراهم نمودن زمینه بروز عناصر جذاب و دیدنی بازی و امکان دادن به بهترین ورزشکاران برای به ظهور رساندن بهترین توانایی هایشان و شاد و سرگرم نمودن عموم.و آخرین نکتهای که می توانیم بیان نماییم این است که یک داور خوب از قوانین برای تبدیل کردن مسابقه به یک میدانی برای عملی نمودن تجربیات تمامی افراد دست اندرکار، استفاده خواهد کرد. 

خطاب به آن دسته از افرادی که این مطالب را مطالعه نموده اید، می گوییم که این قوانین را به عنوان مرجع و مبنای فعلی توسعه این رشته ورزشی بزرگ، مد نظر قرار دهید ولی توجه داشته باشید که این چند پاراگراف ارائه شده قبل از قوانین ممکن است از اهمیتی برابر با قوانین برای شما(داوران)،با توجه به جایگاهتان در این ورزش، برخوردار باشد. ادامه دارد......

دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:9 :: نويسنده : مهدی فرخانی

 

  1. تعداد کل بازیکنان : ۲ نفر
  2. بازیکنان داخل زمین ۲ نفر
  3. تعداد کل داوران : ۷ نفر که شامل ۲ داور و ۴ داور خط و نویســنده می باشد .
  4. اندازه زمین : طول ۱۶ متر و عرض ۸ متر می باشد.
  5. خطوط زمین پارچه ای که متـفاوت با رنگ ماسه باشد و به عرض ۵ ســانتــی متــر.
  6. مقدار باد توپ : بیشتـــر از توپ سالن ، میکاسا ۲۰۰ متر
  7. محیط و رنــگ توپ : محیط آن ۶۸ سانتی متر و مخلوطی از زرد و آبی و سفید و یا سفیــد و غیره .
  8. شروع بازی : قرعه کشــی برای انتخاب زمین و یا توپ انجام می شود.
  9. زمان بازی : ۳ گیم – ۲ گیم ۲۱ امتیازی و یک گیم ۱۵ امتیازی


۱۰٫ تعداد استراحت : ۲ استراحت ۳۰ ثانیه ای در هر ســــت
۱۱٫ نوع توپ : کروی و ساخته شده از یک رویه مواد قابل انعطاف ( چرم و با چرم مصنوعی ) که رطوبت را جذب نکند .
۱۲٫ شماره بازیکنان : اعداد ۱و۲
۱۳٫ آرنج تیم : تعویض یا جانشینی برای بازیکنان وجود ندارد ( آزاد ) .
۱۴٫ اخراج و جریمه آن : چون بازیکن سوم وجود ندارد بازی تمام می شود .
۱۵٫ وسایل اضافی : استفاده از کلاه و عینک اشکال ندارد.
۱۶٫ باخت فنی ( حاضر نشدن در زمین ) : صفر بر ۲۱ بازنده است . در جمع ست تیم حاضر نشده صفر بر ۲ بازنــده است . اگر تعداد بازیکن ناقص اعلام شود امتیازات و ست های کسب کرده را حفظ می کند و به تیم حریف امتیاز هایی برای بــرنـــده شدن می دهیم .

۱۷٫ بازیکنان بدون کفش بازی می کنند و در صورت نامناسب بودن ماسه داور اول می تواند اجازه دهد که بازیکنان کفش یا جوراب بپــوشنـــد .
۱۸٫ بازیکنان در دفاع به عنوان ضربه اول تیم محسوب می شود.
۱۹٫ لمس توپ در دفاع به عنوان ضربه اول تیم محسوب می شود.
۲۰٫ ضربه دوم توسط هر کسی حتــی دفاع کننده می تواند انجام شود و ضربه دوم محسوب می شود.

پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 204
بازدید کل : 287323
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1